A Középiskolai MTA Alumni program célja, hogy a Magyar Tudományos Akadémia tagjai a középiskolások körében népszerűsítsék a tudományos és kreatív gondolkodást. A programban részt vevő magyar kutatók akár saját középiskolájukban, akár más hazai vagy határon túli középiskolában tartanak előadást.

E program keretében 2022. június 08-án volt iskolánk vendége dr. Földváry Kinga a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézetének docense, aki többek között Shakespeare drámáinak filmváltozataival is foglalkozik.

Vendégelőadónk derűt sugárzó személyisége már az előadás legelején felkeltette a diákok érdeklődését. A bemelegítő részben, amikor is Tanárnő a kutató lét szépségeit hangsúlyozta, azt is megtudhattuk, mit kell tennie egy egyetemi hallgatónak ahhoz, hogy kutatóvá váljon.

Ezek után a tanulók megismerkedhettek a filmadaptáció fogalmával természetesen példákkal szemléltetve, majd arra a kérdésre is választ kaptunk, mitől lehet érdekes egy filmadaptáció.

Amikor egy ilyen filmadaptációt elemezni akar, több viszonyítási szempontot vesz figyelembe a kutató. Például a klasszikus Rómeó és Júliát is több aspektusból vizsgálhatunk. Elemezhetjük azt, hogy az eredeti szöveghez képest miben változtattak a filmben, vagy a cselekmény mennyiben hasonlít az eredeti történethez, bár ma már abban sem lehetünk biztosak, hogy pontosan melyik az eredeti kézirat, vagy létezik-e egyáltalán.

Ezután Tanárnő bemutatott több Rómeó és Júlia filmfeldolgozást: a klasszikus George Cukor (1936) vagy Franco Zeffirelli (1968) féle adaptációtól, Baz Luhrmann 1996-os nagysikerű filmjéig. Az előadás végén megnézhettük a híres erkélyjelenetet Claire Danes és Leornardo Dicaprio előadásában. Majd további sikeres filmfeldolgozásokra hívta fel a figyelmet előadónk: nemcsak filmek, de sorozatok is készültek a klasszikus történet alapján. Továbbá egy magyar feldolgozás, Makk Károly Liliomfi című művéről is szó esett az előadás során.

Világossá vált számunkra, hogy egy filmet nem csak a szöveg teszi azzá, amivé, hanem több „hozzáadott elemtől” válik érdekessé. (Földváry, 2022) Ilyen „hozzáadott elem” lehet a zene, a helyszín, ahol játszódik, a kor, amelyben játszódik vagy a jelmezek is, tehát ezeket együttesen elemzi a kutató, akinek munkája lehet érdekes, kihívásokkal teli és szórakoztató is.