Az intézmény fennállásának 75. évfordulóját ünneplő Hőgyes Endre Gimnázium a hagyományosan évente megrendezésre kerülő Hőgyes-hét programsorozatát ebben a tanévben összekötötte az MTA Alumni programjával. Iskolánk csatlakozott a Magyar Tudományos Akadémia által meghirdetett Középiskolai MTA Alumni Programhoz, amelynek keretében 2022. június 3-9. között az MTA adatbázisában szereplő kutatók tudományos előadásokat tartottak gimnáziumunk tanulóinak és tanárainak.

A Középiskolai MTA Alumni Program célja, hogy a Magyar Tudományos Akadémia tagjai a középiskolások körében népszerűsítsék a tudományos és kreatív gondolkodást. A programban részt vevő magyar kutatók akár saját középiskolájukban, akár más hazai vagy határon túli középiskolában tartanak előadást. A programot 2020-ban Freund Tamás, az MTA elnöke indította el.

Június 7-én a 11. évfolyamosok, illetve a 10.d és 10.e osztály tanulói a B épület tornatermében Dr. Dégi Zsuzsanna „Mi és a nyelv – nyelvhasználat, nyelvtanulás és többnyelvű lét” c. előadását hallgathatták meg.

Dr. Dégi Zsuzsanna adjunktus asszony jelenleg a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Csíkszeredai Karán a Humántudományok tanszéken dolgozik. A tantervelmélet, az összehasonlító oktatás, a felnőttoktatás, a többnyelvűség, a nem célnyelv-használat, a többnyelvű oktatás és a tanári hiedelmek területén végez kutatásokat.

Bevezetésként egy rövid, képekkel illusztrált, személyes beszélgetésre került sor előadónk és a diákok között.

Az előadás második részében az alkalmazott nyelvészetről és a magáról a nyelvészről kaptunk információkat előadónktól, aki maga is alkalmazott nyelvész.

Igen érdekes kérdésnek bizonyult a többnyelvűség fogalmának definiálása. Tanárnő a tudományos oldalról is megközelítette a fogalommagyarázatot, de a gyerekek is elmondhatták saját definícióikat. Minden kornak megvolt a maga magyarázata a „Jó-e a harmadik nyelv elsajátítása?” kérdésre. Mint megtudtuk, az 50-es, 60-as években még elutasították, ma már viszont támogatott a harmadik, negyedik vagy akár még több nyelv tanulása. Az előadáson adjunktus asszony elmagyarázta, hogyan segítik a nyelvek egymást, hogyan viselkedik az agyunk, ha több nyelvet is birtoklunk. A „Mentimeter” alkalmazás segítségével a gyerekek „elmondhatták” véleményüket a többnyelvűségről, illetve arról, hogy milyen nyelvet/nyelveket használnak az iskolában az angol órákon. Az előadás zárásaként szóba került a motiváció is. Hogy melyik a fontosabb: a külső vagy a belső? Mindegy, kaptuk meg a választ. A lényeg, hogy elég erős legyen. Ez, azt gondolom, a középiskolások számára nagyon fontos útravaló, természetesen nemcsak a nyelvtanuláshoz.

Köszönjük szépen Dr. Dégi Zsuzsanna adjunktus asszonynak a lebilincselő, interaktív előadását.